Skip to content

bron: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/03/09/belgie-loopt-212-miljoen-mis-door-foutieve-weergave-co2-uitstoot/

Uit een onderzoek van de groene fractie in het Europees Parlement blijkt dat Europese landen heel wat belastinginkomsten hebben misgelopen door de onrealistische weergave van de CO2-uitstoot van auto’s. Het rapport neemt 11 Europese landen onder de loep. België zou alleen al in 2016 zo’n 212 miljoen euro aan belastinginkomsten hebben misgelopen.

“U betaalt belastingen berekend op de CO2-uitstoot van uw wagen.”

Bij de aankoop van een wagen betaalt u een “belasting op inverkeerstelling”. Deze eenmalige belasting wordt onder meer berekend aan de hand van de CO2-uitstoot van uw auto. Bovendien betaalt u een jaarlijkse verkeersbelasting, die ook gebaseerd is op de CO2-uitstoot.
Maar er is een groot verschil tussen de gemeten CO2-uitstoot van personenwagens in de ‘echte wereld’, in het verkeer dus, en de gemeten uitstoot in het laboratorium (wanneer een nieuw automodel op de markt wordt gebracht). Volgens een rapport van de “International Council on Clean Transportation” was het verschil in 2016 gemiddeld 42%.

“Artificieel lage CO2-uitstoot zorgt voor heel wat gemiste belastinginkomsten.”

Dit heeft ook gevolgen voor de belastingen. Zo lopen de lidstaten ruim 40 miljard euro mis doordat de C02-uitstoot niet correct gemeten wordt en artificieel laag wordt gehouden.

Ook België liep heel wat belastinginkomsten mis. In 2016 alleen zou het al gaan over zo’n 212 miljoen euro. Voor de periode van 2010 tot 2016 zou het totaal op 687 miljoen euro neerkomen, zegt Europarlementslid Bart Staes van Groen.

De Groenen willen dat de CO2-uitstoot in reële omstandigheden gemeten wordt. Toch zou dit er niet toe mogen leiden dat autobezitters meer belastingen moeten betalen. Het belastingbeleid zou moeten zorgen dat er schone auto’s gekocht worden.

“Consumenten die op voorhand weten wat de reële uitstoot is, zullen eerder geneigd zijn om auto’s met lagere uitstoot te kopen en daardoor minder belastingen betalen. “

Vorig jaar werd de test om CO2-uitstoot te meten reeds verstrengd. De nieuwe manier van meten zou de reële verkeersomstandigheden beter benaderen en zo een correctere weergave bieden van de CO2-uitstoot. Volgens de groene fractie is dit een stap in de goede richting, maar slechts een deel van de oplossing.

De test zou namelijk nog steeds niet volledig de echte verkeerssituatie dekken en dus niet ver genoeg gaan. “De nieuwe test in een vooruitgang, maar het is niet de zaligmakende en allesoplossende test die we nastreven” klinkt het bij de groenen.

Back To Top