Plan van aanpak voor risicoanalyses en uitwendige invloedsfactoren

1.1 Deel 1 – Analyse
Doelstellingen
Analyse van de aanvraag op basis van het aanvraagformulier. Op die manier kunnen de kickoff en de opstart van het project zo optimaal mogelijk voorbereid worden.
Stappen
Bekijken hoe de samenstelling van de opdracht is opgebouwd:
* aantal gebouwen;
* aantal borden;
* verhouding tussen het aantal borden en de gebouwen;
* verificatie of alle noodzakelijke informatie aanwezig is om de opdracht te kunnen starten:
Is er een technisch verantwoordelijke beschikbaar?
Zijn de elektrische schema’s voorhanden?
Zijn de meest recente keuringsverslagen voorhanden?
Resultaat
Optimale voorbereiding voor de kickoff om op die manier de opdrachtgever voldoende tijd te geven om alle documenten klaar te hebben tegen de kickoff.
1.2 Deel 2 – Kickoff & projectdefinitie
Doelstellingen
Eerste vergadering met de projectverantwoordelijke van Zorgbedrijf Antwerpen en de preventieadviseur, met het oog op het opstarten van het project.
Stappen
Tijdens deze startvergadering worden volgens items besproken:
* korte toelichting m.b.t. de objectieven van het project door de opdrachtgever;
* welke persoon kan ons begeleiden bij de rondgang langs alle elektrische borden;
* zijn er lopers of sleutels voorhanden die ons toegang kunnen verlenen tot elke locatie met een elektrisch bord;
* overlopen van de frequentiegraad (personen die in de buurt van een elektrisch bord komen);
* overlopen van nuttige informatie in het kader van het opstellen van de uitwendige invloedsfactoren;
* zijn alle facturatiegegevens bekend alsook aan wie de facturen te richten;
* specifieke opmerkingen;
* korte toelichting over onze manier van werken.
Opmerking
Dit biedt de opdrachtgever de mogelijkheid om bepaalde accenten of klemtonen te leggen in de aanpak:
* voorstellen van de respectieve ploegen qua samenstelling en bevoegdheden (indien projectteam);
* opstellen tijdsschema voor de rapportering en een kalender van het overleg;
* aanduiden van de relevante beschikbare informatie aangaande het project en vermelden van informatiebronnen.
Resultaat
Verslag van de kickoffvergadering inclusief o.a. de planning en de contactgegevens van de betrokkenen.
1.3 Deel 3 – Uitvoering risicoanalyse
Doelstellingen
Alle borden gekeurd door een erkend keuringsorganisme en bijbehorende stuurborden onderwerpen aan een risicoanalyse volgens het KB 4 december 2012.
Stappen
De scoring gebeurt op basis van volgende parameters:
* de waarschijnlijkheid (W) dat uit een gevaar letsel voortkomt;
* duur van blootstelling (D) aan het gevaar;
* omvang of ernst (E) van het letsel of van de schade.
We werken hierbij met een specifieke vragenlijst en daarbij worden de scores op basis van die drie parameters als volgt bepaald:
Waarschijnlijkheid (W)
0,1 | Bijna niet denkbaar |
0,2 | Praktisch onmogelijk |
0,5 | Denkbaar maar onwaarschijnlijk |
1 | Onwaarschijnlijk maar mogelijk in grensgevallen |
3 | Ongewoon |
6 | Zeer goed mogelijk |
10 | Te verwachten |
Duur/frequentie (D)
0,5 | Zeer zelden (minder dan 1 maal per jaar) |
1 | Zelden (jaarlijks) |
2 | Soms (maandelijks) |
3 | Af en toe (wekelijks) |
6 | Regelmatig (dagelijks) |
10 | Voortdurend |
Ernst (E)
1 | Gering | Letsel zonder verlet |
3 | Belangrijk | Letsel met verlet |
7 | Ernstig | Irreversibel letsel, invaliditeit |
15 | Zeer ernstig | 1 dode |
40 | Ramp | Meerdere doden |
100 | Catastrofe | Vele doden |
Het product van deze drie factoren geeft het risicocijfer: R = W x D x E
Risico | Actie | |
R ? 50 | Zeer beperkt risico | Geen actie vereist |
51 ? R ? 99 | Aandacht vereist, geen actie nodig | Aandacht vereist, geen actie |
100 ? R ? 150 | Maatregelen vereist | Actie binnen 1 jaar vereist |
150 ? R ? 200 | Directe verbetering vereist | Actie binnen 6 maanden vereist |
R > 200 | Werkzaamheden stoppen | Installatie uitschakelen |
1.4 Deel 4 – Opstellen uitwendige invloedsfactoren (AREI – Art. 19)
Doelstellingen
Het opstellen van de uitwendige invloedsfactoren per lokaal of groep van lokalen waar zich een elektrische installatie bevindt.
Stappen
Op basis van onderstaande parameters wordt een tabel opgesteld die per lokaal weergeeft welke uitwendige invloedsfactoren een impact kunnen hebben op de elektrische installatie:
Uitwendige invloeden van de categorie A (omgeving)
AA | Temperatuur | AE | Vaste lichamen | AH | Trillingen | |
AA1 | -60°C tot +5°C | AE1 | te verwaarlozen | AH1 | zwak | |
AA2 | -40°C tot +5°C | AE2 | klein | AH2 | matig | |
AA3 | -25°C tot +5°C | AE3 | zeer klein | AH3 | sterk | |
AA4 | -5°C tot +40°C | AE4 | stof | AK | Flora | |
AA5 | +5°C tot +40°C | AF | Corrosie | AK1 | te verwaarlozen | |
AA6 | +5°C tot +60°C | AF1 | te verwaarlozen | AK2 | risico | |
AA7 | -15°C tot +25°C | AF2 | atmosferisch | AL | Fauna | |
AA8 | +5°C tot +30°C | AF3 | afwisselend en toevallig | AL1 | te verwaarlozen | |
AD | Water | AF4 | bestendig | AL2 | risico | |
AD1 | te verwaarlozen | AG | Schokken | |||
AD2 | tijdelijk vochtig | AG1 | zwak | |||
AD3 | vochtig | AG2 | matig | |||
AD4 | nat | AG3 | sterk | |||
AD5 | besproeid | |||||
AD6 | inwerking watermassa’s | |||||
AD7 | overstroomd | |||||
AD8 | ondergedompeld |
Uitwendige invloeden van de categorie B (gebruik)
BA | Bekwaamheid | BC | Contacten met aardpotentiaal | BE | Materialen | |
BA1 | normaal | BC1 | geen | BE1 | gewoon | |
BA2 | kinderen | BC2 | weinig | BE2 | brandgevaar | |
BA3 | gehandicapten | BC3 | veel | BE3 | ontploffingsgevaar | |
BA4 | gewaarschuwden | BC4 | voortduren | BE4 | besmettingsgevaar | |
BA5 | bevoegden | BD | Evacuatie | |||
BB | Weerstand menselijk lichaam | BD1 | normaal | |||
BB1 | droge huid | BD2 | lang | |||
BB2 | natte huid | BD3 | overbezet | |||
BB3 | ondergedompeld in water | BD4 | lang en overbezet |
Uitwendige invloeden van de categorie C (constructie)
CA | Constructie | CB | Structuur | |
CA1 | niet-brandbaar | CB1 | te verwaarlozen | |
CA2 | brandbaar | CB2 | verspreiding van brand | |
CB3 | bewegende constructie | |||
CB4 | instabiel / buigzaam |
1.5 Deel 5 – Oplevering rapporten
Doelstellingen
Tijdens deze meeting worden de risicoanalyserapporten en het document met de uitwendige invloedsfactoren overhandigd en besproken met de projectverantwoordelijke van Zorgbedrijf Antwerpen en de preventieadviseur.
Stappen
* overlopen van de RA waarin actie vereist is;
* overlopen van de uitwendige invloedsfactoren;
* bespreken wat mogelijke preventiemaatregelen kunnen zijn;
* opmaken van een samenvattend verslag m.b.t. de bevindingen;
* formuleren van conclusie/aanbeveling.
Deliverables
* Verslag/rapport met risicoanalyses, foto’s van gesloten bord, open bord en alle fouten met risicocijfer > 100 + aanbeveling met betrekking tot mogelijke preventiemaatregelen in pdf.
* Een actieoverzichtslijst in Excel met volgende kolommen: benaming installatie, Id, beschrijving risico, waarschijnlijkheid, waarde, risico, risicobeschrijving, preventiemaatregel.
* Document met de uitwendige invloedsfactoren dat ondertekend moet worden door de uitbater en de Externe Dienst voor Technische Controle.
* Toelichting aan de opdrachtgever en preventieadviseur.